Tuesday, December 14, 2010

Janggal -part2

Kempunan rokok. Aku sudah sangap yang amat. Lepas aku telefon Barb terus aku cari kedai runcit. Nampak maple aku skip. Kalau tak ada kedai runcit, kedai kopi pun boleh. Lama jugak aku hayun kaki baru jumpa kedai runcit. Masuk kedai runcit aku terus ke kaunter. Tak ade orang jaga kaunter. Mengikut perkiraan aku aku dari situsasi dalam kedai runcit itu aku kira kawasan ni aman. Rilek-rilek je tinggal kedai runcit tak berjaga macam ni. Kalau kat kawasan aku memang budak-budak dah sebat barang-barang. Zaman sekarang sabun mandi lux pun budak sebat. Manusia tak berjenis, termasuk aku ni bukan berkira sangat. Tak lama aku tunggu kat kaunter tu, ade makcik masuk. Nampak kat tangan dia ada bakul sayur. Dari pasar agaknya. Nampak aku je terus die tanye, "Nak rokok ape?"

Aku tunggu makcik tu masuk belakang kaunter. Kasi dia peluang nak sejukkan tubuh dulu. Pastu dia pandang muka aku. "Dunhill dua batang." Pegerakan makcik tu terhenti sekejap. Pastu aku nampak dia tengok aku atas bawah. Buat muka. Aku bajet dia pikir aku ni pakaian je nak smart, (tak ade lah smart mana) tapi beli rokok batang. Lantaklah, aku dalam kemarau ekonomi. Aku tahu, rokok dunhill je orang jual batang. Rokok lain susah sikit. Makcik tu ambil kotak dunhill dalam almari belakang, bukak kotak pastu cabut dua batang kasi pada aku. "Singgit setengah." makcik tu cakap selamba. Gila apa kedai ni, mark-up sampai 25sen sebatang. Skill tawar-menawar aku pun baru level 1, aku pun kasi dua ringgit, baki 50sen. Nasiblah jumpa kedai runcit ni, kalau maple haram nak jual rokok batang.

Aku tunggu Barb betul-betul kat taman permainan kawasan perumahan Jun. Aku duduk mencangkung tepi longkang besar, sambil hisap rokok. Aroma longkang dan asap rokok sungguh harmoni sekali. Gabungan padu antara bahan bukti peradaban dengan asap rokok premium memang sangkut. Aku sedut dalam-dalam. Hembus nipis-nipis. Perfect...

Habis satu batang rokok, Barb tak sampai-sampai lagi. Rokok sebatang lagi aku sepit dengan telinga. Aku tak hisap terus. Tiba-tiba ada orang call henset aku. "Wei lahanat, suruh orang datang amik bagitau la kat mana. Lokasi, lokasi!," suara merdu Barb menghentam gegedang telinga aku, tak sempat bagi salam. "Aku bawak kereta masuk jalan besar baru pikir kau kat mane, lembu betol lah." Aku tersengih sorang-sorang tepi longkang, garu-garu kepala sikit. Lepas aku bagitau lokasi serba sedikit, Barb menghabiskan panggilan dengan frasa "Kau duduk diam-diam, jangan cari bala pulak, lanciauuu..." Intonasi manja-manja sikit. Heh, biasalah kalau tiba-tiba kena buat kerja pagi-pagi hujung minggu ni darah bisa menyirap. Aku tak salahkan Barb, tu pun kira nasib baik dia nak datang amik aku.

Aku nyalakan rokok kedua. Hisap pelan-pelan. Tak sampai separuh aku hisap rokok, Barb dah sampai. Dia berhenti betul-betul depan tempat aku mencangkung. Huh, cermin kereta nak tinted sampai hitam, macam kereta polis. Aku bukak pintu. Nampak Barb, muka buat-buat tak ada reaksi. "Buang la rokok tu dulu, bro", ujar Barb sambil tengok depan. Nak angkut awek lah lepas ni aku berkira. Aku buang rokok yang setengah lagi tak berhisap, masuk kereta Barb. Barb ni kalau bawak kenderaan apa pun mesti nak gaya racer. Dulu-dulu nak tercabut jantung jugak lah naik kereta dengan dia. Sekarang sudah terbiasa. Kadang-kadang kalau aku naik kereta dengan orang lain, rasa macam tak cukup skill pemanduan pulak.

"Yang kau pakai smart nak bagai pagi-pagi ahad ni ada apa hal?", aku tanya Barb. Nak buat pembuka bicara. Pandang aku, seraya Barb angkat jari tengah. "Aku nak datang amik kau tadi aku dah singgah 7e. Aku beli berus gigi dengan ubat gigi siap-siap. Ada dalam dashboard tu. Nak keluar rumah tadi aku dah sambar baju melayu kau dengan songkok sekali dalam almari kau. Aku tak chek lah pulak kau dah iron ke belum, kalau belum iron pun ape pekdah aku nak tolong iron-kan," jawab Barb. Agak keluar topik di situ.

"Lepas ni ni aku singgah toilet public mana-mana, pandai-pandai la kau gi bersiap. Basuh muka tu, macam mat pet dah aku tengok. Nak apa-apa, aku punya toiletry ada kat belakang," sambung Barb. Sumpah aku dah confuse setengah mati. Sungguh aku tak faham. Tengok je muka aku macam mati bini, Barb gertap gigi. "Wei setan tak sedar diri, member kau nak kahwin la hari ni. Dah setengah tahun orang plan, yang kau blur ni berterabur gigi tu kang." Aku tersentap, macam haram macam mana aku boleh lupa! Aku hentak kepala. Aiseh, sepatutnya aku tak singgah rumah Jun semalam. Aku mengeluh panjang. "Barb pasni, tolong singgah bank jap, aku nak withdraw duit ngan beli rokok lah," aku cakap sambil-sambil faham.

Hahaha, dalam ramai-ramai geng kitorang, Tom jugak yang kahwin dulu. Lama menyepi kerja kat negara orang, setengah tahun lepas Tom balik terus khabarkan berita gembira. Rezeki badan. Aku tersengih seorang.

1 comment: