Tuesday, December 7, 2010

Games to play before you die

Tadi gua dok tengok rumet gua surfin internet. Gua tanye la die, "Oi kamben, lu tengok ape." Dia jawab, "Apa panggil2 orang kamben, lu biawak, tengok sendiri la." Gua malas nak bertekak dengan dia. Gua syak kalau gua sambung bertekak dengan dia boleh jadi jadi isu perkauman. Jadi gua pegi usha la kat skirin laptop dia. Rupe2nye die tengah bace artikel '10 video game lu kene main sebelum lu cium tanah'. Gua usha2 ade banyak la game yang wa sudah main macam crysis, diablo, peradaban ala sid myer, street fighter, starcraft ke ape lancau gua da lupa. Pastu wa pikir2 balik, dalam banyak2 game, game ape paling syok skali pernah gua main. Last-last gua buat list gua. List gua kat bawah ni bukan ikut turutan, die ikut suka ati gua je nak letak yang mane satu.

SAIDINA
Gua rase name game ni ade unsur penghinaan kepada sahabat2 nabi, tak gitu?
Ape? Monopoly? Ape barang main game pakai kasut, topi, pondok tlepon sume. Saidina jugak pilihan hati gua. Yang penting currency dalam saidina die pakai ringgit, bukan pound! Game ni gua main dengan abang, adik, mak, ayah, pakcik ngan makcik pun ikut keluarga. Game ini boleh memupuk semangat ini berniaga dari kecil lagi. Game ini juga mengajar orang-orang melayu jadi ahli perniagaan yang korup dan tak sedar diri. Ade ke member gua jadi banker satu ari, sedap2 je kasi kat member gua sorang lagi 10 ribu pasal mamat tu adik die. Gua syak besar-besar die join BN. Yang penting game ni secara defaultnye xde ending, kalo mase main game ni gua jadi orang kaya, memang gua rasuah la sape2 yang dah papa kedana nak berenti main. Gua kasi pinjam duit sikit, buat modal. "Takpe, pasni kau belanje aku makan cakelat samah," ujar gua dengan baik ati kepada member gua yang dah bankrap. Tapi kalau dah hati memang nak pedajal member gini lah jadinya.


DAM ULAR
Bapak gua cakap kalo landing kat kepale ular, die makan kita pastu die berak balik iku ekor die. Lojik tak?  
Ni lah board game yang paling awal pernah gua main. Bapak gua beli kat hankyu jaya kalau tak silap gua. Memang hepi lah gua, abang gua dengan adik gua mase tuh. Balik rumah straight kitaorang main. Gua bajet-bajet mase tu baru abang gua sorang yang dah sekolah, tapi adik gua jugak yang banyak menang. Gua suka game ni pasal main tak payah fikir strategi. Lu baling je dadu tu, jangan tinggi sangat, nanti ilang, kene potong pemadam nak buat dadu baru. Apa yang gua prasan dam ular ni, walaupun banyak jenis die punya board, ular pun ada yang jenis ganas, ada yang jenis baik tapi kat petak no 99 tu, wajib ade sekor ular nak makan buah kita. Memang lahanat lah sape2 yang reka benda tuh. Tapi kalo lu orang perasaan kat gamba atas tu, kat no 99 die letak tangga. Lagi la sakit ati, cube lu pikir kalo pakai 2 bijik dadu, memang takleh menang lah.


GALAH PANJANG
Ni main siap pakai boot lagi, memang EXTREME!!
  
Ni kalo tempat gua name die 'choh'. Kalau ikut bahase setempat agak merujuk kepada aktiviti2 kotor sikit la. Ikut interpretation kepala otak lu sendiri la. Kalau diselidik asal usul menatang ni ade kaitan dengan permainan 'kabadi', suku kaum rumet gua yang biasa main. Gua seumur hidup pun baru 3-4 kali main benda ni. Tapi die punya syok, fuhhh memang budak kampung cam gua naik seh jugak la kalo main. Galah panjang sekarang dah jadi game yang dipertandingkan di peringkat sekolah-sekolah. Memang 4 olimpik lagi, boleh tengok kat tv lah orang main game ni. Gua yakin abang2 negro jugak boleh menang. 
Teori gua mengenai evolusi game galah panjang:
Kabadi -> galah panjang -> rugbi sentuh -> ragbi -> american football -> eyeshield21 

Ni taktikal team mane tah gua rembat. Gua bajet Mourinho pun tak lukis camni.


LASTIK
Ni kalo ikut bahasa antarabangsa namanya Cagok Bidah. Sekarang ada pelbagai variasi dah, buat dengan tanduk kerbau pun ada. 
Tak lengkap cuti sekolah gua kalau tak balik rumah nenek gua pastu main lastik burung dengan member-member kampung. Nawaitu nak lastik burung pastu ambil burung tu buat bela ke jual ke. Tapi banyak kali jugak lah burung tu maut kat tangan kitorang. Paling gua tak leh lupa ade sekor member gua lastik tu kene dada burung. Berlubang bai. Mati terus. Pastu kitorang tanam, buat kubur, bace al-fatihah. Minggu depan gua balik rumah nenek gua sekali lagi, member gua ajak gua bace alFatihah sekali lagi kat kubur burung tu. Memang kecik-kecik lagi gua dah tanam nilai-nilai seorang alim ulama dalam diri gua. Tapi kalau tak hebat melastik cam adik gua, tak syok jugak. Macam mane die aim da, sekali kene cermin pajero jiran gua. Pecah jadi berapa gua tak pasti, nasib baik mase tu pajero tu tengah parking. Kalo ade orang, gua tak tau nak cakap ape dah. Terpakse mak gua bayar ganti rugi. Hahaha, pastu cagok adik gua tu bapak gua rampas.

Kepelbagaian guna lastik. Senjata pahlawan kelas rakyat.



LAGA BIJI GETAH
Ni kalau adik-adik nak kenal namenya biji getah. Diperbuat dari pada magnesium alloy.  
Main menatang ni ada musim dia. Biase bila tiba musim getah beranak, gua dengan kawan kawan gua gi cari dekat kebun getah, belakang rumah Haji Yajik, bapak Datuk Shukri. Ekceli biji getah ni ade banyak jenis, di bahagikan ikut kelas die. Yang paling power kitorang panggil getah rimau. Die ade kaler kuning-kuning sikit, saiz pun besar sikit. Kulit getah rimau ni paling keras lah dalam banyak-banyak biji getah. Biasenye sorang akan cari sampai berkilo-kilo, tapi main nya tak sampai 10 biji pun. Yang lain tu kitorang simpan, buat pusaka anak-anak. Tapi gua dengar isi dia boleh makan, betol ke?
Salah satu cara laga biji getah. Member gua pernah tukar dengan batu, straight kitorang ban die jadi juru-laga.

MAIN NYOROK NYOROK
Gila ape nyorok belakang orang yang 'jadi'. 
Bahasa antarabangsa pulak namanya main nusuk. Biasanye orang yang kene mencari ditentukan dengan undian. Cara yang paling popular ialah dengan cara menyanyi lagu Basikal Yati sambil membilang kaki. Kalo lu xpaham memang lu urban lah. Pastu yang jadi 'it' tu kene tutup mata pakai tangan, bilang sifir 5 sampai 100. Habis tu die kene mencari sape2 yang menyorok. Gua suka game ni pasal ia melibatkan kawasan satu kampung. Sape2 yang 'it' tu kene menziarah satu kampung la nak cari ahli-ahli lain. 'It' akan menang bila dia boleh menangkap ahli-ahli lain dengan membongkar tempat persembunyian mereka. Ahli-ahli lain akan menang pabila diorang boleh menyorok dengan jayanya sampai maghrib. Paling lawak ade member gua aritu siap makan nasik dengan mak die kat rumah. Memang keparat ah, abis jiwa gua selongkar kampung cari mamat tu
Cara salah membilang sifir 5 sampai 100. Tangan kat depan, bukan ke belakang.

Ni pulak bukan aksi 'it' tengah membilang. Ni aksi manje-manje model sambilan.

Kalo lu bilang sampai seratus tapi pakai sifir 0.5, canilah gaya lu.


TARIK UPIH
Lu agak-agak, cane budak tu nak tarik abang die pulak lepas ni.
Gua dengan member-member gua pangil benda ni kereta tarik. Biasenye kalo upih tu upih kelapa boleh muat sampai 3 orang, yang tarik tu pun kene 3-4 orang jugak la. Main bende ni kene amik turn. Tak aci la lu sorang je naik upih tu. Abis kederat jugak bai nak tarik benda ni. Salah satu keburukan game ni lu punya punggung boleh jadi biru jugak la. Dulu gua peminat setia game ni sampai satu mase tu dah takde orang nak tarik kalo wa naik upih. Derang kate gua berat la ape la. Abis tu takkan gua nak jadi driver je manjang. Tros gua isytihar perang dengan upih kelapa, sampai sekarang. Gua tak menyesal.
Lukisan upih ikut imajinasi pelukis.
Ekceli banyak lagi game gua nak letak, tapi tak syok lah jadi panjang sangat lak entri ni. Kalo gua ade kederat gua buat part 2 pulak.

5 comments:

  1. apsal korang tak baca fatihah skali masa adik lu lastik pajero jiran? keh keh

    ReplyDelete
  2. gile lu... mak gua dah larang mase tu xleh masuk rumah jiran tu

    ReplyDelete
  3. kah3..terbaik la..tringat aku zaman muda2 dlu..gini gak..=)

    ReplyDelete
  4. gua anti saidina bai..permainan anak-anak orang kaye..budak melayu kampung yg 'true' men jutaria..

    ReplyDelete
  5. jutaria tu gua darjah 3 baru dapat... saidina lagi ori

    ReplyDelete